Bert Stern, Original Madman
Sophia Loren, Liz Taylor, Shirley MacLaine, Barbra Streisand, Madonna, Scarlett Johansson, Marilyn Monroe: de beroemde Amerikaanse fotograaf Bert Stern heeft ze allemaal voor zijn camera gehad. "De liefde bedrijven en foto's maken waren in mijn hoofd nauw met elkaar verbonden als het om vrouwen ging," zegt hij in Becoming Bert Stern. Wat begint als een conventioneel portret van een celebrity fotograaf, ontpopt zich gaandeweg tot een speels spiegelspel tussen de 82-jarige mentor en zijn veertig jaar jongere muze, de mooie actrice/producent/regisseur Shannah Laumeister, die de documentaire regisseerde. Uit de in hoofdstukken opgebouwde, met veel fotomateriaal gelardeerde biografie, die is aangevuld met interviews en scènes uit Stern's alledaagse beslommeringen, komt een man naar boven die vrouwen aanbad en tot iconische proporties verhief, maar nauwelijks raad met ze wist in het dagelijkse leven. Ondersteund door warme, fris klinkende muziek maakte Laumeister een liefdevol, intiem en kwetsbaar portret van een man die alles leek te hebben, maar het ook allemaal weer kwijtraakte. "Jij bent mijn enige echte vriend," luidt zijn treurige conclusie. Stern is onder andere beroemd vanwege zijn portretseries van Marilyn Monroe en zijn Lolita-met-hartjesbril voor de filmposter van Stanley Kubrick's Lolita.