Tussilago
De West-Duitse terrorist Norbert Kröcher wordt op 31 maart 1977 in Stockholm gearresteerd als leider van de groep die een ontvoering van de Zweedse minister Anna-Greta Leijon beraamde. Meer verdachten worden aangehouden, waaronder Kröchers Zweedse ex-vriendin A. Deze vertelt, 23 jaar later, in een lange monoloog hoe de arrestatie haar leven heeft bepaald. "Ik had nooit gedacht dat het zo slecht zou aflopen." De Duitse filmmaker Jonas Odell maakte van A.'s relaas een kleurrijke, inventieve grafische beeldervaring, waarbij de kleuren, vlakken en pixels vrolijk over elkaar buitelen. Door deze speelse toepassing van rotoscoping - een techniek waarmee je live action beelden met animatie nabewerkt - heeft Odell het trieste verhaal verheven tot een documentaire die kijkt als een strip. En zoals in een getekende strip het verhaal veel gruwelijker kan zijn dan de vrolijke plaatjes, zo is A.'s reconstructie van wat als een onschuldige flirt begon maar eindigde in een decennialange nachtmerrie, scherp getypeerd door de visuele frisheid op het scherm. Odell heeft er waar hij kon grafische grapjes in gestopt, zoals een jarenzeventigtypografie of een knipoog naar de motorrijders uit Easyrider.