Home
De uitgeprocedeerde Cyriaque is een van de illegale vluchtelingen die zich heeft aangesloten bij de actiegroep Wij Zijn Hier. Deze uitgeprocedeerde asielzoekers proberen al twee jaar een gezicht, een stem en een (permanente) verblijfsstatus in Nederland te krijgen. De groep verwierf landelijke bekendheid toen ze hun tentenkamp opsloegen in de Amsterdamse wijk Osdorp. Nadat de burgemeester ze daar wegstuurde, vonden ze een tijdelijk onderkomen in een leegstaande kerk, de zogenaamde Vluchtkerk. Sindsdien verhuist de groep noodgedwongen iedere paar maanden naar een nieuw tijdelijk onderkomen. Filmmaker Ramón Gieling legt contact met de muzikale en spirituele Cyriaque uit Ivoorkust en volgt hem vanaf het plein in Osdorp tot hun wegen zich weer scheiden, onder meer “omdat de film af is”. Daarmee erkent de filmmaker zijn eigen opportunisme, maar hij zet dit in als pars pro toto voor het nietsontziende niemandsland vol politieke onwil en maatschappelijke onverschilligheid waarin de muzikant zich bevindt. Wat Gieling ons vooral wil voorhouden is het beeld van deze moedige man, die niet terug kan maar ook niet mag blijven, en er desondanks in slaagt muziek te maken die anderen helpt hun zorgen te vergeten – al is het maar voor even.