Things That Happen on Earth
Dappere veehouders in een steeds droger wordend deel van Italië hebben het roer omgegooid: het stel met twee kinderen importeerde hittebestendige runderen uit Amerika, investeert in een inventief fokprogramma en werkt volgens een ecologisch verantwoord begrazingsplan.
Maar de kosten zijn hoog, net als de risico’s. Jagende wolven hebben zich rondom hun landerijen verschanst en regelgeving en aandeelhouders blijken even weerbarstig als het landschap waarop deze boeren hun vee drijven, als archetypische cowboys compleet met lasso’s, cowboyhoeden en westernzadels.
Michele Cinque volgde deze familie gedurende een langere periode. De camera brengt hun bestaan en dat van hun kinderen commentaarloos in beeld, met stijlvolle, weidse opnames – tot aan de microkosmos op het wilde land. Regelmatig klinken moeder en dochter in de voice-over. Ze voeren gesprekken over het boerenbedrijf, de familiegeschiedenis, de eigenzinnige keuzes die de ouders maken, hun dromen en zorgen. En ook over hun levensvisie, waarin alle dieren, óók die dreigende wolf en de mens zelf, onderdeel zijn van de natuurlijke cyclus.