Contemporary Color
Deze kleurrijke documentaire geeft een inkijkje in de wereld van color guard, een combinatie van sport en dans die op Amerikaanse middelbare scholen en universiteiten uitgevoerd wordt in de pauze van footballwedstrijden of ter opfleuring van blaaskapelopvoeringen. Het is een fenomeen – ten onrechte minder bekend dan cheerleading waarbij synchroon bewegende dansers-performers kunstig gebruikmaken van vlaggen, geweren en zwaarden. In de zomer van 2015 organiseerde voormalig Talking Heads-voorman David Byrne een concert waarbij hij tien muziekacts – onder wie Nelly Furtado, Nico Muhly en St. Vincent – koppelde aan de beste color guard-teams. Het levert fraai in beeld gebrachte, prachtige optredens op; soms exuberant expressionistisch, dan weer contemplatief en ingetogen. De makers, de broers Bill en Turner Ross, laten ook de nervositeit en opwinding achter de schermen zien. Volgens Byrne, ook een van de producenten, “creëerden de teams en musici dit glorieuze en inspirerende concert als tegenwicht voor veel van hetgeen er nu in de wereld gebeurt.”