Anna Zeit Land
In ANNA ZEIT LAND is de grens tussen documentaire en fictie volledig opgeheven. De film volgt twee vrouwen op hun afzonderlijke reizen door Duitsland in de turbulente jaren 1989-1993. Beide vrouwen heten Anna en spelen een rol. Een van de Anna's is afkomstig uit Oost-Duitsland, de ander uit West-Duitsland; de een verzamelt 'geluiden', zoals politieke toespraken en muziekfragmenten, de ander beelden. Deze constructie stelt filmmaker Christoph Hübner in staat om op het Duitse heden en verleden te reflecteren. ANNA ZEIT LAND vertelt geen narratief, logisch verhaal - de film kwam tot stand zonder scenario - maar is een associatieve zoektocht naar de betekenis en de identiteit van Duitsland. Gewapend met fototoestel en cassetterecorder registreren de beide Anna's de werkelijkheid, die zij zonder (voor)oordelen tegemoet treden. Onbevangen en improviserend staan zij in een vervreemdende wereld, waarin de ideologieën dood zijn verklaard. Wat telt is slechts het heden, zoals de werktitel van de film, 'Abschied von Morgen', tot uitdrukking brengt. Christoph Hübner werkte vier jaar aan de film. De opmerkelijke montage van Gabrielle Voss nam een jaar in beslag.