Bright Leaves
In de filmklassieker Bright Leaf – een flinke Hollywoodproductie uit 1950, met Gary Cooper en Lauren Bacall – wordt een tabaksboer uit zijn geboortestad verdreven door een rijke fabrikant. De familie van filmmaker Ross McElwee gelooft dat het verhaal misschien gebaseerd is op het leven van overgrootvader John Harvey McElwee, die aan de wieg stond van het beroemde tabaksmerk Bull Durham en vervolgens de stad uit werd geconcurreerd door grootindustrieel James Duke. De filmmaker keert terug naar zijn geboortegrond in Charlotte, North Carolina en registreert op zwartkomische wijze de erfenis van de tabaksindustrie. De staat is de grootste tabaksexporteur van Amerika en dat heeft een hoop welvaart gebracht, maar ook een wereldwijde verslaving en de ziektes die daarbij horen: een half miljoen Amerikanen sterft jaarlijks door roken. McElwee verkent vanuit de eerste persoon de sociale, economische en psychologische consequenties van de tabaksuitbating. Rokersziekten hebben ook zijn familieleden en vrienden niet gespaard, maar fervente rokers, tabaksboeren en zelfs nabestaanden volharden in hun ontkenning: “Dat ik tabak verbouw, heeft niets te maken met dat er iemand doodgaat.” McElwee noch Duke had kunnen bevroeden dat hun tabak meer mensen zou doden dan de Amerikaanse Burgeroorlog die ze beiden nipt hadden overleefd.