Lily Tomlin is de donkerharige, tante Sidonia-achtige actrice met de brede grijns, die hier te lande te zien was in films van Robert Altman (in SHORT CUTS speelt ze de vrouw van Tom Waits) en in op televisie vaak herhaalde Hollywoodkomedies uit de vroege jaren tachtig zoals NINE TO FIVE en ALL OF ME. In Amerika was Tomlin in de jaren tachtig echter ook succesvol als comédienne. Broomfield filmde in 1985 de voorbereidingen van haar uiteindelijke hit-show The Search For Signs Of Intelligent Life In The Universe. De documentaire begint met opnamen van een openbare workshop-presentatie in Austin, Texas en eindigt met de première van de show op Broadway, september 1985. Het is een amusant verslag van een creatief werkproces, en biedt daarnaast ook clips uit Tomlins eerdere onewomanshows.