De vrouwen die gevangenzitten in de strafinrichting 3/13 UIP R.T. in Tadzjikistan hebben ieder hun eigen geschiedenis en hun eigen tragiek. De meesten van hen zijn geen misdadigsters in de gewone zin. Ze zitten er bijvoorbeeld om een minderjarige zoon buiten het gevang te houden, of omdat een vriendin van hen zonder te betalen een trainingspak uit een winkel meenam en ze geen geld hadden om de politie om te kopen. Een groot aantal van hen heeft bovendien de zorg voor een of meerdere kinderen binnen de gevangenismuren. Veel van hun vergrijpen hebben te maken met armoede en sociale achterstand; de bewaarsters van de gevangenis denken echter nog op oud-communistische wijze dat deze vrouwen tijdens hun verblijf in de staatsinrichting moeten worden heropgevoed. De muren hangen vol met belerende pamfletten en er is een heel arsenaal aan psychiaters aanwezig om de ‘geestelijke afwijkingen‘ van de vrouwen te ‘genezen‘.