Beware the Slenderman
Het Midwesten van Amerika wordt in 2014 opgeschrikt door een niet te bevatten misdrijf: een tienermeisje is door twee beste vriendinnen neergestoken en achtergelaten in het bos. De piepjonge daders vertellen dat zij tot die daad kwamen uit angst voor ‘Slenderman.’ Deze fictieve, op internet circulerende boeman zou kinderen ontvoeren – of is hij juist een kinderbeschermer? De engerd wordt afgebeeld als een magere, boomlange man in pak, zonder gezicht, met tentakels die uit zijn rug groeien. De suburbs-meisjes Morgan en Anissa raken geobsedeerd door deze moderne sprookjesfiguur, wiens bestaan dankzij talloze The Blair Witch Project-achtige filmpjes, realistisch bewerkte foto’s en geschreven getuigenissen steeds waarachtiger lijkt. Het plan rijst om vriendinnetje Bella te doden, een offer dat moet zorgen dat Slenderman henzelf zal sparen. Dit huiveringwekkende verslag gaat verder dan het reguliere true crime-genre door aan te kaarten hoe ongrijpbaar groot de invloed is van onheilspellende websites op opgroeiende kinderen: nepberichten en fotomontages maken het scheiden van fantasie en werkelijkheid moeilijker dan ooit.