The Fall of the Romanov Dynasty
In het begin van de jaren twintig van de vorige eeuw begon Esfir Shub, regisseur en editor bij staatsfilmbedrijf Goskino, bevriend met Dziga Vertov en mentor van Sergei Eistenstein, aan een lange studie van de Russische prerevolutionaire geschiedenis. Ze zocht en vond filmmateriaal in alle uithoeken van de Sovjet-Unie, waaronder unieke beelden die door de filmcrew van de tsaar zelf ooit waren gedraaid. is een gedreven, zeer gedetailleerde en politiek gemotiveerde compilatie van het materiaal waarmee Shub de jaren 1912-1917 reconstrueert, waarin de Russische tsaar en aristocratie plaatsmaken voor de Russische revolutie en de komst van Lenin.