I Am Not Home Video
Regisseur en found footage-fanaat Bert Hana verzamelt al jaren homevideo’s en antwoordapparaten. I Am Not Home Video is een virtuele vertaling van een selectie antwoordapparaatberichten en één bijzondere videoband die Hana in een kringloopwinkel vond. In die video filmt iemand zijn huis. Het is 2001, er is niemand thuis. Het lijkt alsof deze persoon zijn huis vastlegt voor de toekomst. Of misschien voor de verzekering? Ter gelegenheid van het tienjarig jubileum van DocLab vertaalde Bert Hana deze homevideo samen met VR-studio Purple Pill naar een 360-gradenwereld. Neem plaats in een virtuele terugblik op het einde van een tijdperk, en het begin van een nieuwe. Als een archeoloog wijst Hana je op de komst van de allereerste eurobriefjes, de berechting van Miloševic en het instorten van de Twin Towers. Daarna ontvouwt het gefilmde huis zich driedimensionaal om je heen, in typische VHS-kleuren. Kijk of loop er rustig even in rond. Voor je staat een antwoordapparaat op tafel. Misschien bekruipt je tegelijk een gevoel van ongemak en nieuwsgierigheid. Zijn deze berichten wel voor jou bedoeld?