Hotel Mokum
Pak Mokum Terug is de naam van de Amsterdamse actiegroep die niet accepteert dat het basisrecht op wonen niet langer lijkt te gelden. Wonen in Amsterdam is voor steeds meer mensen onbetaalbaar. Tegen deze achtergrond doet Hotel Mokum met als voice-over de stem van een gefingeerde activist verslag van het kraken van een vervallen hotel in de binnenstad.
Met mobiele telefoon-, archief- en fictiebeelden volgen we de gebeurtenissen. De krakers veranderen het zwaar vervuilde hotel in een levendige woon- en werkgemeenschap. Naast woonruimtes zijn er ateliers en plekken voor bijeenkomsten en buurtfeesten. De eerste maand in het pand wordt gevierd met een hoopvol feestje. De teleurstelling is groot als de bewoners ruim een week later op last van de rechter door de ME het pand worden uitgezet.
Maar de strijd gaat door, blijkt aan het einde van de film, als er weer een pand wordt gekraakt. “Je kunt een pand ontruimen, maar onze idealen, die ontruim je nooit”, stelt de voice-over strijdbaar.