Finding Fela
De door Jay-Z en Will Smith geproduceerde Broadway-musical Fela! katapulteerde Kuti postuum tot mondiale superster. De voorbereidingen voor die musical vormen het raamwerk voor Finding Fela. Uitspraken van muzikale generatiegenoten en geestverwanten als Paul McCartney en Roots-drummer Questlove, Fela’s zonen, dochters, bandleden en managers, worden afgewisseld met originele concertopnames. En natuurlijk komt Fela zelf in beeld: vaak rond paraderend in niet meer in een onderbroek, een grote joint nooit ver weg. Net als in zijn eerdere films over wielrenner Lance Armstrong, Wikileaks-voorman Julian Assange en de hoerenlopende gouverneur Eliot Spitzer beperkt Gibney zich niet tot de positieve eigenschappen van zijn onderwerp. Ook Kuti’s ouderwetse ideeën over vrouwenemancipatie en zijn hardnekkige ontkenning van zijn fatale ziekte komen aan bod. De mythe wordt gevierd, de man getoond.