180cc
“Overvallen, schietpartijen, vechtpartijen, woninginbraak, plantages,” zo vat de jonge Jose het leven in zijn wijk in Rotterdam-Zuid samen. Als een hedendaagse Pietje Bell hangt hij er rond. Zijn grootste wens: meerijden met de fietsstunters van Team Domina bij hun illegaleride-outs door de stad. Die fietstochten hebben soms wel meer dan honderd deelnemers, waarbij de fietsers zoveel mogelijk hoppen (op hun achterwiel rijden) en andere stunts doen. En dat allemaal op de openbare weg, niet netjes op het fietspad. De tochten starten in Rotterdam-Zuid en gaan naar de welvarender noordoever van de Maas. Bij een ride-out worden ‘die jongens van Zuid’ eindelijk ook eens gezien: door ‘Noord’, maar ook door de politie, die het gevaarlijke rijgedrag niet tolereert.
Jose geeft zijn eigen hopper skills een 7. Hij blijft oefenen, vallen en opstaan met een bewonderenswaardig doorzettingsvermogen: “‘Dat kan jij niet’ bestaat niet,” zegt hij vastberaden. In 180cc wordt het allemaal wonderschoon in beeld gebracht, waarbij dramatische stijlmiddelen als slow motion en epische muziek doeltreffend zijn ingezet om de coming of age van een kwetsbaar en charismatisch jochie te tonen. Opgroeien doet pijn.