State Legislature
In State Legislature wordt, behalve een nauwkeurig portret van wetgevende macht in Idaho, een fascinerend beeld gegeven van de staat waarin de Amerikaanse samenleving zich op dit moment bevindt. Gerenommeerd regisseur Frederik Wiseman filmde dagenlang het functioneren van het logge en omvangrijke apparaat waar de staatswetten worden gemaakt en aangepast. De lange, dan trage, dan ronduit ontluisterende discussies die worden gevoerd rond soms op het eerste gezicht marginale wetsvoorstellen, maken pijnlijk duidelijk dat ook op dit niveau op vooroordelen en angsten gebaseerde redenen vaak een grotere impact hebben dan op onderzoek en ratio gebaseerde argumenten. Wiseman filmt ook in de wandelgangen en informele bijeenkomsten waar de werkelijke onderhandelingen over wetsvoorstellen plaatsvinden. Bij de uitleg die medewerkers geven tijdens rondleidingen aan groepen schoolkinderen, wordt inzichtelijk welk beeld de wetsmakers van zichzelf hebben. Bij dit alles rijst de vraag of er wellicht een beter systeem nodig is voor het maken van beslissingen die een zo directe impact hebben op het alledaagse leven van burgers, zoals immigratie-, privacy- en huwelijkswetten. Zoals gewoonlijk oordeelt Wiseman niet, maar registreert hij commentaarloos, met een scherp oog voor details waarin de essentie verborgen ligt.