The New Saint
Yevgeni Radionov werd in 1996 als Russische soldaat gegijzeld door Tsjetsjeense rebellen. Omdat hij weigerde zich te bekeren tot de islam, werd hij onthoofd. Hij was negentien jaar. Inmiddels is Radionov uitgegroeid tot een icoon in Rusland. Van heinde en verre komen mensen naar zijn graf, uit bewondering voor zijn dapperheid en zijn standvastigheid. En nadat een schildering van de gestorven soldaat in een kerk spontaan de hars mirre leek te lekken, wordt naarstig geprobeerd Radionov heilig te verklaren. The New Saint potretteert de mythische Rus én zijn moeder, die indruk maakte met haar negen maanden durende zoektocht naar haar zoon, en die zich sinds zijn vondst tomeloos inzet voor jonge militairen. Ze doet haar treurige relaas (ze verloor voor Yevgeni al eerder een zoon en haar man), terwijl stoeten bezoekers - onder wie Russische Hells Angels - bloemen leggen op het graf. Het interview met de moeder wordt afgewisseld met oude nieuwsbeelden van Yevgeni's gijzeling en dood en met beelden van de cadettenopleiding, waar nieuwe Russische soldaten worden klaargestoomd voor een martelaarsdood. Ondertussen werken vrouwen met uiterste precisie en zorgvuldigheid aan weer een met bladgoud versierd icoon van de jong gestorvene: een heilige in soldatenpak en met een kalashnikov.