Me & Isaac Newton
‘The universe is full of magical things, patiently waiting for our wits to grow sharper‘. Met deze uitspraak is de toon gezet voor Michael Apteds portret van zeven wetenschappers. Een film die niet alleen gaat over het wetenschappelijke werk van deze mensen, maar vooral over de bron van hun werk, de ervaringen en levensvragen die de drijfveren vormen van hun onderzoekingen. Bij alle zeven zien we een gretigheid om grip te krijgen op de geheimen van het leven, al dan niet gedreven door sociaal-maatschappelijke motieven.Steven Pinker was al vanaf zijn vroege jeugd gefascineerd door het brein en de manier waarop dit functioneert. Met de opkomst van de cognitieve psychologie in de jaren zeventig ging hem een licht op: daar lag zijn toekomst. Fysicus Michio Kaku omschrijft zijn theorie over de samenhang in het universum als een poging ‘de gedachten van God te lezen‘. Ook de 81-jarige Nobelprijswinnares Gertrude Elion geeft blijk van een zeker religieus bewustzijn, als zij haar werk omschrijft als het ontfutselen van de geheimen van het leven aan de natuur. Biologe Patricia Wright kocht een aapje als huisdier, raakte gefascineerd door het dier en besloot onderzoek te gaan doen naar het gedrag van apen in hun oorspronkelijke leefgebied. Maja Mataric houdt zich bezig met kunstmatige intelligentie en is van mening dat biologische wetten niet doorslaggevend zijn: ‘alles is programmeerbaar‘. Voor de uit India afkomstige Ashok Gadgil ten slotte speelde betrokkenheid bij de situatie in zijn thuisland een grote rol bij zijn uitvinding van een waterzuiveringsapparaat.