Plank
Marokkanen voetballen of houden van kickboksen, weet de vijftienjarige Nassim. Maar Nassim is skater. "Dat vinden ze gewoon niet vet. Ze denken bij skaters aan gothic-shit en mensen die zwarte nagellak dragen", zo legt hij uit. Sinds zijn ouders gescheiden zijn, woont Nassim samen met zijn moeder en zusjes. Voor die tijd was het thuis "niet chill". Terwijl Nassim oude familievideo's bekijkt, licht hij de relatie met zijn vader toe. "Hij wou me meer de les wijzen dan dingen leren." En omdat zijn vader hem niet – zoals beloofd – op voetbal zette, begon Nassim te skaten. Da's gratis en kan gewoon op straat. Later wil Nassim profskater worden. School, een kantoorbaan of eigen gezin staan laag op zijn verlanglijstje. Daarom oefent hij dagelijks levensgevaarlijke stunts met zijn skatevrienden. "Skaten is voor mij een springplank naar een andere wereld." Dit jaar zal Nassim voor het eerst niet meegaan op vakantie naar Marokko, omdat hij in de zomer meedoet aan grote skatewedstrijden, zoals de Grand Prix van Rotterdam. Nassim toont zijn vetste trucks, al levert dat soms oorlogswonden op. Zelfs de camera moet eraan geloven. Met bijzonder wedstrijdbeeldmateriaal en een soundtrack vol hiphop tot de folkrock van Cat Stevens.