Rejeito
Inwoners van de Braziliaanse staat Minas Gerais voeren een David-en-Goliath-achtige strijd tegen het mijnbouwbedrijf Vale. De winning van ijzererts zorgt voor restafval dat wordt opgeslagen in rivierbassins die zijn gevormd door de aanleg van enorme, slecht geconstrueerde dammen. De mensen die achter die damwanden wonen, lopen levensgroot gevaar.
In 2019 vond de laatste catastrofale dambreuk plaats, waarbij een rode modderstroom talloze dorpen verzwolg, 270 doden eiste en een totale milieuramp veroorzaakte. Toch leggen de binnenlandse en internationale politiek tot dan toe het multinationale miljardenbedrijf geen strobreed in de weg: er wordt al gewerkt aan plannen voor een splinternieuwe mijn.
De camera volgt milieuactivist en parlementair commissielid Maria Teresa Corujo in haar onvermoeibare, ongelijke gevecht tegen de schandalig onverschillige mijnbouwreus, en volgt een groep bewoners die werd gedwongen hun dorp te verlaten en uit protest terugkeert. Esthetische en abstracte opnames van de mijnbouw en rivierstromen worden afgewisseld met beelden van soms zeer emotionele vergaderingen en ontruimingen.