Menus-Plaisirs – Les Troisgros
Al generatieslang werken chef-koks met de naam Troisgros in dezelfde regio in Midden-Frankrijk. Michel Troisgros (1958) droeg onlangs het 93 jaar oude, met drie Michelinsterren bekroonde toprestaurant La Maison Troisgros over aan zijn zoon César (1986), vierde generatie chef-kok. Volgens zijn welbekende direct cinema-methode strijkt regisseur Frederick Wiseman neer in het hart van het restaurant om er te observeren – zonder interviews, commentaar of achtergrondmuziek.
Wiseman filmt de afgewogen menuselectie en de strakke, geconcentreerde choreografie van de keukenbrigade. Deze scènes worden versneden met opnames aan de ‘voorkant’, waar gasten een ultieme dinerervaring genieten. Daarnaast bezoekt de regisseur in het kielzog van zijn protagonisten veehouders, kwekers, kaasmakers en wijnboeren en maakt hij uitstapjes naar de twee andere familiezaken, Le Central en La Colline du Colombier. In die laatste is Michels andere zoon Léo (1993) chef-kok.