Arcadia Live
Deze geheel uit archiefbeelden samengestelde verbeelding van een verloren paradijs is niet alleen een bij vlagen surreëel portret van het Britse platteland, maar ook een koortsachtige zoektocht naar dat wat ons bindt. Beelden van het idyllische boerenbestaan doen verlangen naar het gemeenschapsgevoel van toen, naar de magie van Alice en het konijn of heidense feesten rond een vreugdevuur. Tegelijkertijd roepen ze spanning op: niet alles was vroeger beter.
De montage plaatst oude rituelen als dansen rond de meiboom naast de collectieve trance op een technofestival. Het Britse landschap van destijds, toen de akkers nog met behulp van trekpaarden werden geploegd, maakt plaats voor rijen stinkende schoorstenen en de gekkekoeienziekte. In zorgvuldig gekozen audiofragmenten klinken speeches over utopische toekomstscenario’s.
De hypnotiserende soundtrack van dit wonderlijke muzikale filmessay is geschreven door Adrian Utley (Portishead) en Will Gregory (Goldfrapp), die hem met een band live uitvoeren. Ze gebruiken folk, dance en rock om de terugkerende beelden van nieuwe betekenislagen te voorzien.