Jenseits des Krieges
In de herfst van 1995 was de reizende tentoonstelling ‘Vernichtungskrieg, Verbrechen der Wehrmacht 1941 bis 1944’ in Wenen te zien. Door deze tentoonstelling werd voor het eerst in bredere kring bekend dat niet alleen leden van de SS, maar ook dienstplichtige soldaten van de Wehrmacht zich aan het Oostfront aan de systematische uitroeiing van ‘Untermenschen’ schuldig hadden gemaakt. De Oostenrijkse filmmaakster Ruth Beckermann, die eerder films over het lot van joden en verzetsmensen draaide, besloot om op deze spraakmakende tentoonstelling te gaan filmen. Vijf weken lang interviewde zij bezoekers en dat bleken veelal oud-soldaten van de bewuste Wehrmacht-divisies te zijn. Door de zeer uiteenlopende, vaak nogal emotionele verhalen van deze getuigen komt niet alleen het verleden tot leven, maar stelt Beckermann een heldere diagnose van het heden.