De romantische lijn
Het linnengoed van Walra is voor generaties vrouwen onlosmakelijk verbonden met de huwelijksuitzet. Het is niet in de winkel verkrijgbaar, maar alleen via huis-aan-huis verkoop en wordt aangeboden met uitgekiende spaarregelingen. De laatste jaren past het bedrijf met succes op Amerikaanse leest geschoeide verkooptechnieken toe: zo is de ‘linnenshow’ een variant op de bekende ‘Tupperware Party’. DE ROMANTISCHE LIJN onderzoekt de motieven van de ruim 250 Walra-adviseuses, die voor een geringe beloning stad en land afreizen met hun koffer vol washandjes en kussenslopen. Het scenario van DE ROMANTISCHE LIJN werd ontwikkeld tijdens de scenarioworkshop van IDFA 1995 onder leiding van Pieter Verhoeff en is geschreven door Antoon Stuurkenboom. John Appel (1958) regisseerde eerder JOHNNY MEIJER (1993), een documentaire over de virtuoze accordeonist uit de Amsterdamse Jordaan. Momenteel werkt Appel aan een film over de dreigende verplaatsing van de bordelen uit het Spijkerkwartier in Arnhem.