The Crow Is Beautiful
Frank Scheffer en Jia Zhao maakte een visuele reis langs het werk van de Chinese kunstenaar He Duoling. Hun portret van deze kunstenaar zet een stap in het begrijpen van niet-westerse esthetiek en filosofie. De makers kijken onbevangen, zonder filter, naar het maakproces, waarbij He zich laat inspireren door westerse klassieke muziek, de 'droefheid' in de Russische literatuur en de eenvoud van Japanse architectuur. Voor He lijkt de structuur van symfonische muziek op die van olieverf. Hij verft dun, laag over laag, waarbij alle lagen zichtbaar blijven en met elkaar een verbintenis aangaan. Zijn werk is gebaseerd op het taoïsme, waarbij de dialoog tussen mens en natuur vooropstaat. He maakt onderdeel uit van de generatie kunstenaars die zich na de Culturele Revolutie voor het eerst kon uiten. In deze culturele opleving onder Chinese intellectuelen durfde iedereen eindelijk weer te dromen. Toch jaagt He in zijn creaties niets na. Hij schildert wat zich aandient in de natuur en vormt zo ook een inspiratiebron het eigen maakproces van de filmmakers.