Tie Xi Qu: West of the Tracks
In de hoogtijdagen van het communisme was het Tie Xi-district in het noordoosten van China een voorbeeld voor de rest van het land. Het staatsindustriegebied stelde meer dan een miljoen mensen te werk en bood onderdak aan vele gezinnen die droomden van economische vooruitgang. Tegenwoordig zijn de uitgestrekte fabrieksterreinen, de lege loodsen en verweerde hoogwerkers slechts een herinnering aan vroegere glorie.
Dit negen uur durende meesterwerk van Wang Bing toont het onvermijdelijke verval van China’s grootste en oudste industriële gebied. In de drie delen, ‘Rust’, ‘Remnants’ en ‘Rails’, laat Wang niet alleen de Chinese maatschappij in een overgangsfase zien, maar ook de impact die de veranderende economie heeft op de dromen en de hoop van de arbeiders.