Angels Are Made of Light
“Als ik blijf werken, zak ik op school. Als ik blijf studeren, verlies ik mijn baan.” Via een voice-over laat de zoon van een automonteur blijken hoe hij wordt beheerst door onzekerheid. En hij is niet de enige. In hedendaags Afghanistan worstelt iedereen met de vraag hoe de toekomst eruit moet gaan zien. Begrijpelijk, in een land dat decennialang is verscheurd door oorlogen.
Oscargenomineerd filmmaker James Longley (Iraq in Fragments) heeft een mooie manier gevonden om die collectieve vertwijfeling en verdeeldheid naar voren te laten komen. Jong, oud, man, vrouw: op de geluidsband geeft iedereen zijn eigen commentaar, terwijl kapotte wijken en koude klaslokalen het beeld domineren. Uitzichtloos wordt dat echter niet, er schemert optimisme door.
Aan de hand van persoonlijke herinneringen en ambities toont Angels Are Made of Light waar Afghanistan was, waar het is en waar het heen zou moeten gaan. In het vernielde Kabul zijn scholing en geloof een constante houvast en lijkt vooral de jonge bevolking het aan te durven om zelf een nieuwe toekomst te schrijven.