What Is It Like to Be a Bird?
Al sinds zijn kindertijd is kunstenaar Thijs van Vuure gefascineerd door vogels. De vraag hoe het zou zijn om een vogel te zijn, spookt dus al lange tijd door zijn hoofd. Met de installatie What Is it Like to Be a Bird? probeert hij een concreet antwoord op de vraag te geven, in ieder geval voor één aspect van het vogel-zijn: het fluiten. Het project is een poging de grenzen tussen mens-zijn en vogel-zijn te vervagen, en een studie naar het bewustzijn van vogels vanuit menselijk perspectief. Uitgangspunt is dat vogels een andere perceptie van tijd hebben dan mensen: ze hebben een kortere levenscyclus, bewegen sneller en hun harten kloppen met een hogere frequentie. Kortom: vogels leven sneller. Daarom wordt het fluiten van diverse zangvogels vertraagd afgespeeld. In een vogelhuisje kunnen bezoekers deze vertraagde opnames vervolgens nazingen, waarop hun gezang weer wordt versneld tot 'vogelsnelheid'. De resultaten, die worden gefilmd en vertoond op een scherm bij het huisje, vormen 'menselijke vogelpraat'.