Stamped from the Beginning
Deze geschiedenis van het nog altijd springlevende racisme in Amerika begint met de uitdagende vraag van filmmaker Roger Ross Williams: “Wat is er toch mis met zwarte mensen?” Als je aan de huidige situatie iets wilt veranderen, moet je weten hoe die racistische ideeën en stereotypen in het leven werden geroepen, is de mening van historicus Ibram X. Kendi. De film is gebaseerd op zijn gelijknamige boek en hij is ook een van de vertellers. Naast hem komen andere kenners van de materie aan het woord, van hoogleraren tot activisten, allen afkomstig uit de zwarte gemeenschap en – met uitzondering van Kendi – vrouwen.
Williams (die het Oscargenomineerde Life, Animated regisseerde en met Music by Prudence als eerste Afro-Amerikaanse filmmaker een Oscar won) illustreert het verhaal dynamisch met veelsoortig beeldmateriaal. Drie zwarte vrouwen die ooit veel betekenden – als dichter, schrijver en journalist – worden in gestileerde scènes weer tot leven gewekt. Zo groeit een beeld van onderdrukking en witte macht. Een geschiedenis die begint bij de uitvinding van het zwarte ras en eindigt bij nog altijd levende mythen. En er is maar één ding mis.