Deprogrammed
Maak een virtuele wandeling in de mentale wereld van de cult-indoctrinatie en het fenomeen van deprogramming. Stap voor stap verplaats je je in een virtueel landschap dat context geeft aan de ervaringen en herinneringen van een voormalig lid van de Unification Church, een skinhead en een jihadist. Als gidsen leggen ze je in hun eigen woorden uit hoe de machinaties van hersenspoelen en groepsdruk hen tot (extremistische) ideologieën bracht. Regisseur Mia Donovan beperkt daarbij de blik van de kijker. Zoals de gidsen niet ‘vrij’ waren, zo wordt de kijker beperkt in het virtuele landschap dat gaandeweg verandert hoe dieper je verdwaalt in de indoctrinatie. Hoewel het virtuele je normaal gesproken uitnodigt tot ruimtelijke verkenning, trekt Donovan in de interactie ervaring van Deprogrammed een parallel met het benauwende mentale landschap van de slachtoffers en het geforceerde pad dat zij aflegden. Het is een meditatieve, enigszins verlammende wandeling met als doel je een menselijk perspectief te geven op de ervaringen van de slachtoffers: hoe zij in hun puberjaren ten prooi vielen aan indoctrinatie, en hoe zij hun weg terugvonden.