Shabu
Shabu (14) is een lieve, creatieve en straatwijze jongen uit Rotterdam-Zuid. Nadat hij tijdens een joyride de auto van zijn oma total loss rijdt, is zijn hele familie boos op hem. Hij heeft een zomer de tijd om het goed te maken, voordat zijn oma weer terugkomt van vakantie in Suriname.
Zijn moeder stelt voor dat hij ijslolly’s gaat verkopen om met de opbrengsten de schade te betalen, maar dat zet geen zoden aan de dijk. Dus bedenkt hij een andere oplossing waarbij hij de aantrekkelijke zaken van de zwoele zomer, zijn muzikale talent én geld verdienen kan combineren. Zou het lukken om zijn familie, maar vooral zijn oma, weer trots te maken?
“Ik ben een kleine jongen uit Peperklip”, omschrijft Shabu zichzelf, waarbij hij verwijst naar het roemruchte gebouw in Rotterdam-Zuid waarin hij opgroeit. Het levendige verhaal en de speelse montage van de film zetten de tegenstellingen van het puberleven extra aan: ongepolijst als het leven rauw is, en een beetje opgepoetst wanneer het moet blinken. Een grappige en ontroerende film over een jongen die groter lijkt dan hij is, en over verantwoordelijkheid nemen voor je daden.