Photo & Copyright by G.P. Fieret
Fotograaf Gerard Petrus Fieret bewerkte zijn foto's, die veelal uit de jaren zestig dateren, vaak op een manier waar andere fotografen of verzamelaars van zouden gruwen. Hij was slordig met chemicaliën, liet nog natte foto's op elkaar geplakt drogen en zette naamstempels op cruciale plekken. In dit portret gaat Frank van den Engel op zoek naar de wereld die schuilgaat achter dit uitzonderlijke en excentrieke talent. Hij spreekt met collega's en voormalige modellen en met verzamelaars en zoekt de fotograaf op in diens totaal verwaarloosde en vervallen huisje. Fieret blijkt een wat verwarde en wantrouwige oude man met een woeste baard, op het eerste gezicht een zwerver voor wie het bestaan weinig waarde meer heeft. Maar langzamerhand ontvouwt zich het tragische en fascinerende verhaal van een kunstenaar die pas begrepen en gewaardeerd wordt als het voor hem te laat is. Zijn werk verkocht hij ooit voor tweehonderd gulden per foto, maar nu betalen Amerikaanse verzamelaars grif duizenden dollars voor een 'Fieret'. Ondertussen neemt Fieret afscheid van het leven en proberen enkele Nederlandse kenners de nog overgebleven negatieven en foto's te redden uit de puinhopen van zijn huis. De fotograaf overleed in januari van dit jaar.