The Long Way Home
In THE LONG WAY HOME onderzoekt Mark Jonathan Harris (in opdracht van het Simon Wiesenthal Center) het lot van de tienduizenden vluchtelingen die de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog overleefden en, vaak illegaal, probeerden af te reizen naar het joodse vaderland. Aan bod komt vooral de manier waarop de wereld deze vluchtelingen in de periode 1945-1948 de rug toekeerde. Door zeldzaam archiefmateriaal af te wisselen met in onze tijd gedraaide verhalen en herinneringen van joodse vluchtelingen, slaat de film tegelijk een brug naar het heden: voor verstotenen in Bosnië, Afrika en Centraal Amerika is de joodse realiteit van toen nog steeds actueel.