En nu de droom over is...
Michael Arnoldus Slory (1935) wordt algemeen erkend als de belangrijkste dichter van Suriname. Opgegroeid in Totness, de hoofdstad van het ‘kokosdistrict’ Coronie, en opgevoed met het katholieke geloof, ontwikkelde Slory belangstelling voor de Surinaamse cultuur met haar winti-rituelen en een schat aan muziek. Voor zijn studie Spaans kwam hij naar Nederland, waar hij begin jaren zestig debuteert met de bundel Sarka/Bittere strijd. Na nog twee dichtbundels in het Nederlands te hebben geschreven, besloot hij zich vanaf 1970 te bedienen van het Sranangtongo, de Surinaamse volkstaal. Zijn gedichten hebben bijgedragen aan het nationale bewustzijn van Suriname, maar omdat de politieke ontwikkelingen van na de onafhankelijkheid hem teleurstelden, heeft Slory de arena van het publieke debat vaarwel gezegd. Momenteel publiceert de dichter voornamelijk liefdespoëzie. Ondanks zijn grote reputatie wordt zijn werk tegenwoordig amper gelezen in zijn land. Tweede schrijversportret van regisseur John Albert Jansen die eerder een documentaire wijdde aan de Britse dichter/journalist James Fenton.