Wagner's Dream
Toen Richard Wagner stierf in 1883 had hij slechts één uitvoering van zijn eigen opera-epos Der Ring des Nibelungen gezien. Hij was niet tevreden: het moest nog groter, nog spectaculairder. De beperkingen van de negentiende-eeuwse techniek stelden hem echter teleur. Wagner's Dream toont hoe de Canadese regisseur Robert Lepage eer probeert te doen aan Wagners mythische en kosmische godenverhaal in de 21ste eeuw door een unieke opzet te bedenken voor The Metropolitan Opera in New York. Geïnspireerd door de oorspronkelijke bronnen van Wagner (de Noorse Edda mythes) en het IJslandse landschap creëert hij een systeem van vierentwintig roterende planken als centraal decor voor alle vier de delen van de Ring (Das Rheingold, Die Walküre, Siegfried en Götterdämmerung). De documentaire neemt je mee van de voorbereiding tot aan de uitvoeringen tussen 2007 en 2012. Aan de hand van persoonlijk commentaar van verschillende teamleden krijg je inzicht in de toewijding van het hele team om dit wonderlijke dynamische gevaarte te laten dienen aan het epos. Lepage noemt het liefkozend het "vreemde beest dat getemd moet worden" om de operazangers te dragen. Naast de bedenker komen ook de trouwe Wagnerfans, de plaatswijzers, de operazangers en de directeur van The Metropolitan aan het woord.