Ashes
Wanneer Kyoko Kosaka in Parijs op sterven ligt, komt haar dochter Akiko over uit Japan om haar te verzorgen en, na het ziekbed, de crematie en erfenis af te handelen. Regisseurs Mélanie Pavy en Idrissa Guiro (eerder aanwezig op IDFA met zijn internationaal bekroonde film ) volgden Akiko op haar grotendeels eenzame reis, van het ophalen van de urn in Parijs tot het uitstrooien van de as in Japan. Bij het weerzien met familie worden herinneringen aan de overledene opgehaald en voorbereidingen getroffen voor een ceremonie. In de boedel van Akiko's moeder bevindt zich een dagboek. Daarin vertelt Kyoko, als een stem uit het hiernamaals, over de drijfveren die haar naar Parijs brachten. Als kind overleefde ze de atoombom op Hiroshima. Als jonge vrouw wilde ze niets liever dan leven als een heldin uit -films. Nadat ze kennis maakte met haar toekomstige echtgenoot, de Franse documentairemaker Pierre-Dominique Gaisseau, vertrok ze naar het buitenland. Daar acteerde ze onder andere in films van Chris Marker en Jean-Luc Godard. Kyoko's dagboekfragmenten vormen een krachtig tweeluik met de handelingen van de dochter bij haar terugkeer naar Japan. Een persoonlijk relaas over familiebanden, rouwverwerking en herinnering verwordt zo tot een tijdsdocument over naoorlogs Japan, de ende drang naar vrijheid.