Citizen King
Ook al zijn de beelden veertig jaar oud, het charisma van Nobelprijswinnaar Martin Luther King spat nog steeds van het doek. In Citizen King brengen Orlando Bagwell en Noland Walker niet alleen de persoon van King in beeld, maar vooral de betekenis van zijn werk voor de mensenrechtenbeweging. Aan de hand van de laatste vijf jaar van zijn leven maken ze met behulp van archiefmateriaal en interviews met historici, stafleden, familie, vrienden en getuigen de balans op van een leven in het teken van een ideaal. De beelden worden begeleid door stemmige, zwarte spirituele liederen, die voor King een bron van inspiratie vormden. Naast de historische successen heeft de film ook oog voor de dilemma's en toenemende radicalisering van de grootstedelijke Black Power-beweging, waar King - afkomstig uit een landelijk dorpje in het Amerikaanse zuiden - steeds meer mee worstelde. Citizin King leidt de toeschouwer van de campagne in Birmingham in het voorjaar van 1963, via de beroemde mars op Washington, de moord op John F. Kennedy, de afschaffing van de segregatie, de instelling van stemrecht voor zwarten, de beruchte rellen in Los Angeles en de protesten tegen de oorlog in Vietnam naar die fatale ochtend in Memphis in de lente van 1968, toen de 39-jarige King bij het verlaten van zijn hotel werd vermoord.