The Dogs
Zijn stem is doorrookt en doorleefd. Zijn beroep is doodgewoon: taxichauffeur te Buenos Aires. Zijn verleden is ongewoon. Angel Belisario Gutierrez maakte in jaren zeventig deel uit van de revolutionaire arbeiderspartij People Revolutionary Army. Met duizenden gingen ze in Argentinië de straat op tijdens historische demonstraties, waarbij Uncle Sam poppen werden verbrand en de eerste rij demonstranten spandoeken met de tekst INDULTO (zoveel als vrijspraak) de stad rond droegen. Met archiefbeelden en getuigenissen schetst regisseur Adrian Jaime het verhaal van Gutierrez, die zijn verhaal nog altijd in bedekte termen vertelt. De film beoogt dan ook niet slechts een beeld van het geweld onder de dictatuur van het militaristische regime te geven, maar ook verslag te doen van een emotioneel leven. De eigenlijke vraag is waarom iemand zijn leven op het spel zet. ‘We hebben met waardigheid verloren. We hebben gedaan wat we hebben gezegd. Ik mis mijn kameraden.’