Asmara
Persoonlijk verslag van de Zwitserse filmmaker Poloni over zijn speurtocht naar het verleden van zijn Italiaanse vader. De directe aanleiding is een foto van zes mannen die aan de galg hangen, keurig ingeplakt in het familie-fotoalbum. Poloni achterhaalt de waarheid over de foto: zijn vader nam in 1934 als 23-jarige deel aan Mussolini's veldtocht tegen Ethiopië. Als koloniaal verbleef hij vervolgens tot 1950 in dit land, waarna hij terugkeerde naar Italië. Daar wachtte hem geen toekomst meer en nieuwe emigratie naar Zwitserland volgde, waar hij een gezin stichtte. De film plaatst de persoonlijke biografische verwikkelingen tegen de achtergrond van een algemeen tijdsbeeld. Poloni: "Ik wil de geschiedenis vertellen en terugvinden, wat zij met ons te maken heeft."