The Final Year
Regisseur Greg Barker volgde de sleutelfiguren die de buitenlandse politiek van president Obama vorm moeten geven een jaar lang van nabij. Minister van Buitenlandse Zaken John Kerry, VN-ambassadeur Samantha Power, adviseur en speechschrijver Ben Rhodes, veiligheidsadviseur Susan Rice en natuurlijk Barack Obama zelf. Het is het laatste jaar van deze regering en allemaal zijn ze doordrongen van een gevoel van urgentie. Er is weinig tijd over om idealen in concrete praktijk te vertalen en een duidelijk stempel te zetten op de grote kwesties, zoals Iran, het klimaat, de vluchtelingencrisis, Syrië en de verhouding met Rusland. Het is een propvolle agenda. Na een haastig ontbijt thuis met de kinderen snel naar kantoor in het Witte Huis en dan kriskras over de wereld. Het is vooral keihard werken en weinig glamour. The Final Year doorsnijdt deze impressies met korte ontboezemingen van de teamleden, die niet alleen getuigen van hun persoonlijke gedrevenheid, maar ook van hun frustraties en de dilemma's waar ze voor staan. Zeker waar het gaat om de keus tussen diplomatie of militair ingrijpen.