Racetrack
Racetrack (1985) is een absoluut hoogtepunt in het oeuvre van de Amerikaanse grootmeester Frederick Wiseman. In eerdere films portretteerde hij geesteszieke misdadigers (Titicut Follies, 1967), eerstehulp-artsen (Hospital, 1971) en klanten van het chique warenhuis Neiman-Marcus (The Store, 1983). In Racetrack richt hij zijn camera op het leven op en rond Belmont Park, ’s werelds belangrijkste renbaan voor volbloedpaarden. De Direct Cinema-stijl uit zijn eerdere werk perfectioneert Wiseman hier: niets verhullende observaties in sober zwart-wit, geserveerd met onverbiddelijke directheid. Racetrack begint met de geboorte van een volbloed paard en eindigt met de lege, met afval bezaaide tribune na afloop van de legendarische Belmont Stakes uit 1981 waar favoriet Pleasant Colony een gevoelig verlies lijdt. Wiseman toont de renbaan als een in zichzelf gekeerde microkosmos. Hij volgt trainers, jockeys, managers, verzorgers, dierenartsen en stalknechten in hun werk. Hij toont hoe hoefijzers worden vervangen en merries gedekt, de presentatie van paarden voorafgaand aan de race, vakbondsbijeenkomsten en het gokken op uitslagen. Onder het oppervlak sluimeren ongemakkelijke maatschappelijke tegenstellingen tussen slecht betaalde arbeiders en high society-eigenaren, tussen zwart en blank. Een lineaire verhaallijn ontbreekt; het ritme van deze aanvankelijk trage sfeertekening komt tot een hoogtepunt in de uiteindelijke race.