In the Dark
Een oude blinde man woont met zijn veel te intelligente kat in een grijze buitenwijk van Moskou. Deze krachtige documentaire is op het eerste gezicht niet meer dan dat. Hij maakt boodschappennetjes die niemand wil, ook niet als hij ze gratis aanbiedt aan voorbijgangers. De tijd verstrijkt. De kijker ontkomt niet aan de vraag welke reden deze man nog heeft om te leven. Zijn bestaan is aan alle kanten uitzichtloos. Is dit kritiek op het oude communisme? Is het een verbeelding van het postcommunistische verval? Het kan allemaal, maar de maker laat zijn politieke boodschap subtiel op de achtergrond. We zien alleen een oude man met zijn kat.