Todorov - ein Gangsterfilm
Dmitri Todorov pleegde in 1971 een bankoverval in München, waarbij mensen werden gegijzeld. Bij de bevrijdingsactie door de politie kwamen een gegijzelde en Todorovs mede?overvaller om het leven. De gijzeling en de dramatische afloop ervan wekte veel afschuw en Todorov werd in een proces, dat door de pers nauwlettend werd gevolgd, veroordeeld tot levenslange gevangenisstraf. In 1993 kwam hij vrij. Todorov ? ein gangsterfilm volgt de inmiddels 48?jarige een jaarlang, vanaf de dag van zijn vrijlating. Hoe houdt iemand die tweeëntwintig jaar in onvrijheid heeft geleefd, zich in de vrije wereld staande? Dreigt recidive? Ook gaat de film in op de hysterie die ontstond rond de 'misdaad van de eeuw' en die leidde tot 'wraakjustitie', die Todorov van dader in slachtoffer veranderde. De film schetst een portret van een belezen man, die er in slaagde met gebruikmaking van zijn gevoel voor humor en zijn fantasie het gevangenisregime te overleven.