The Dream of Shahrazad
Inwoners van Turkije, Egypte en Libanon verwerken de recente politieke onrust door verhalen te vertellen, volgens de traditie van Sheherazade in de sprookjes van Duizend-en-een-nacht. Zo gebruikt een bevlogen Turkse dirigent de uitvoering van het muziekstuk Sheherazade van componist Nikolaj Rimski-Korsakov om politiek bewustzijn te verspreiden, overtuigen theatermakers een Egyptische vrouw om hen het verhaal over haar vermoorde zoon als uitgangspunt voor een voorstelling te laten nemen en begint een vrouw uit Libanon een activistische blog. De filmmaker onderzoekt hoe muziek en het vertellen van verhalen een rol spelen als politiek-maatschappelijke uitlaatklep. Beelden van een jongerenorkest dat Sheherazade speelt, worden doorsneden met verschillende vormen van storytelling in Turkije, Libanon en Egypte. Professionele komieken amuseren hun publiek met politieke moppen, terwijl nabestaanden van omgekomen betogers steun vinden in elkaars verhalen over hun kinderen. In Caïro ontmoet een beeldend kunstenaar wiens werk geïnspireerd is op de sprookjes van Duizend-en-een-nacht zijn eigen vertelprinses. Interviews met verhalenvertellers worden afgewisseld met fragmenten uit het klassieke Arabische sprookje van de sultan die zijn bruid zou vermoorden, maar liever wilde weten hoe haar verhalen afliepen. Deze boeiende ontdekkingsreis door de eeuwenoude vertelcultuur van het Midden-Oosten vormt een eerbetoon aan deze traditie, die ook troost biedt bij actuele geweldsuitbarstingen.