Eric Clapton: Life in 12 Bars
Is het leven van gitaargod Eric Clapton, met z'n vele ups en downs, samen te vatten in ruim twee uur? Eric Clapton: Life in 12 Bars laat zien van wel, waarbij de nadruk op zijn beginperiode ligt. In de jaren zestig speelde hij achtereenvolgens bij The Yardbirds, John Mayall & the Bluesbreakers en supertrio Cream. De populariteit van zijn door de blues gevormde stijl zorgde ervoor dat zwarte muzikanten, met name in Amerika, geaccepteerd werden. Het waren ook de jaren dat het opschrift 'Clapton is God' op muren gekalkt werd. Deze volledig uit archiefmateriaal samengestelde film gaat zowel in op zijn muzikale loopbaan als zijn privéleven. Claptons ontdekking dat zijn moeder niet zijn biologische moeder was, riep boosheid en gevoelens van afwijzing op die hij kanaliseerde in zijn gitaarspel. Ook was hij jarenlang verslaafd aan drugs en alcohol. Het dieptepunt kwam in 1991 toen zijn vierjarige zoontje Conor overleed. Een tragisch ongeluk dat hem zijn grootste hit opleverde: 'Tears in Heaven'. Daarna kreeg de bluesheld zoals hij zelf zegt "de familie die ik altijd wilde," met vier dochters.