Please Remember Me
De 88-jarige Lou, voormalig schooldirecteur, lijdt al tien jaar aan de ziekte van Alzheimer en herkent niemand meer behalve haar man Feng. Toch leiden de echtelieden samen een gelukkig en rijk leven in Shanghai: ze beoefenen elke ochtend tai chi, bezoeken geregeld de Peking-opera en lezen elkaar gedichten voor. Als Feng zelf ziek wordt, besluit hij toch om samen met zijn vrouw naar een bejaardentehuis te verhuizen. Zeker omdat hij er in zijn zorg vrijwel helemaal alleen voor staat: hun enige zoon woont in Australië en komt slechts sporadisch op bezoek. De overgang van de drukke stad naar een rusthuis op het platteland valt hen echter beiden zwaar. Filmmaker Qing Zhao volgde voor dit tedere portret haar oudoom en -tante gedurende drie jaar en was getuige van de schier onbreekbare band tussen het echtpaar. Ruim aandacht is er ook voor hun bijzondere liefdesgeschiedenis: Feng trouwde Lou pas toen zij 42 was, nadat zijn eerste vrouw overleden was. Samen doorstonden ze de Culturele Revolutie, waarin Feng openlijk werd veroordeeld en verbannen naar Sichuan. "Houd zijn hand vast om samen ouder te worden," luidt een oud, Chinees gezegde. Please Remember Me is daar de ultieme verbeelding van.