The Belgrade Phantom
In de zomer van 1979, toen Joegoslavië nog één staat was onder leiding van Tito, tartte een mysterieuze jongeman de autoriteiten door in gestolen auto's, bij voorkeur witte Porsches, wilde ritjes door nachtelijk Belgrado te maken. Door de politie openlijk uit te dagen en een kat-en-muisspel met ze te spelen, groeide hij snel uit tot volksheld. The Belgrade Phantom reconstrueert de gebeurtenissen met behulp van archiefbeelden, interviews en geënsceneerde situaties. Pas bij de aftiteling horen we de stem van het echte Spook van Belgrado op oude cassetteopnames. De nieuwe beelden voeren een acteur met een hip kapsel ten tonele die zich hult in een duister stilzwijgen. De soundtrack maakt de jaren zeventig-sfeer compleet, en het mysterie van het Spook van Belgrado blijft intact. Hij wordt beschreven als een rebel without a cause, een Joegoslavische James Dean. Zijn provocerende gedrag jegens de autoriteiten is, achteraf gezien, een voorbode van het afbrokkelende dictatoriale regime. Uiteindelijk werd het Spook op spectaculaire wijze gearresteerd en veroordeeld tot een relatief korte celstraf. Kort na zijn vrijlating kwam hij onder duistere omstandigheden om het leven terwijl hij in een gestolen Lada reed. Tegen die tijd was Tito al overleden.