The Island of the Colorblind
Wat is kleur voor wie haar niet kan zien? Lang geleden raasde er een catastrofale tropische cycloon over Pingelap, een klein atol in de Stille Oceaan. Een van de weinige mensen die de ramp overleefden, was drager van een zeldzaam gen dat achromatopsie veroorzaakt, een oogaandoening waarvan een extreme gevoeligheid voor licht, slechtziendheid en volledige kleurenblindheid de belangrijkste kenmerken zijn. Nadat de erfelijke aandoening zich in de loop van generaties onder de geïsoleerde bevolking van Pingelap verspreidde, ervaren de eilandbewoners hun wereld inmiddels in zwart-wit. Fotograaf Sanne de Wilde stuitte bij toeval op de gemeenschap en is sindsdien gefascineerd door achromatopsie en het eiland. Hoe zien de eilanders de bomen, de zee en zichzelf? Hoe zouden wij de wereld door hun ogen kunnen aanschouwen? De interactieve installatie The Island of the Colorblind nodigt de bezoeker uit een andere manier van waarnemen te verkennen, bijvoorbeeld via De Wilde’s surreële foto’s waarin vlammen in zwart-wit opflakkeren, bomen roze zijn geworden en een regenboog duizend tinten grijs bevat.