The Last Expedition
De Poolse bergbeklimmer Wanda Rutkiewicz raakte in 1992 vermist bij de beklimming van een piek in de Himalaya na een noodlottige val. Ze had al roem vergaard door als eerste vrouw en eerste inwoner van Polen de top van de Mount Everest te bereiken. Nu gaat het verhaal dat Rutkiewicz nog zou leven in een nonnenklooster in Tibet.
Filmmaker en bergbeklimmer Eliza Kubarska trekt in haar voetsporen door het hooggebergte en spreekt met collega-klimmers en sjerpa’s uit die tijd. Wat is er precies gebeurd op die laatste tocht? Een rijkdom aan archiefbeelden van mediaoptredens, fragmenten uit brieven en dagboeken en persoonlijke filmopnamen van klimtochten schetsen een fascinerend beeld van deze vastberaden en zeer ambitieuze alpinist, die onder meer in één jaar acht pieken van 8.000 meter wilde beklimmen.