The Death of Jaime Roldós
In 1979 werd Jaime Roldós Aguilera de eerste democratisch gekozen president van Ecuador. Op 24 mei 1981 kwamen hij en zijn vrouw Martha om bij een vliegtuigcrash. Was de crash een ongeluk of een doordachte aanslag op een jonge leider die in snel tempo veel vijanden op hoge plekken maakte? Zo ja, wie waren deze figuren? En is het niet toevallig dat enkele van Roldós' medestanders óók stierven tijdens een vliegtuigcrash? Regisseurs Manolo Sarmiento en Lisandra Rivera duiken in de archieven, spreken betrokkenen over de zaak en bezoeken Roldós' drie achtergebleven kinderen. In hun onderzoeksdocumentaire proberen ze te achterhalen wat er werkelijk achter de schermen speelde. Welke geheime krachten en belangen hadden het voor het zeggen? De persoonlijke verhalen over de achtergrond en de naweeën van Roldós' dood ontwikkelen zich tot een drama van Shakespeariaanse proporties. Archiefbeelden van officiële gelegenheden krijgen een andere lading door de toegevoegde informatie. In deze stevig onderbouwde film hopen de regisseurs antwoord te krijgen op vragen en bange vermoedens. Het drama vertelt een geschiedenis die, zo stelt Sarmiento in de voice-over, niet erg bekend is, maar wel degelijk een belangrijke rol speelt in de Ecuadoriaanse politiek en in die van de Latijns-Amerikaanse omstreken.